Qikker Online

Case:

EO Ik mis je

Hoe kunnen we mensen ondersteunen in het rouwproces?

Op ‘Ik mis je’ kan iedereen terecht die een naaste is verloren. De website helpt met rouwverwerking en biedt troost.

Qikker heeft de portal ontwikkeld in opdracht van de Evangelische Omroep (EO). Wij waren verantwoordelijk de uitwerking van het concept, visual design en de ontwikkeling van de website. Na lancering zijn we de portal via het Continuous Improvement proces stap voor stap blijven verbeteren.

Bekijk website

Kernvragen

Elk project begint met het stellen van de juiste vragen. Op basis van de research die we samen met de EO hebben gedaan, hebben we de volgende kernvragen gedefineerd.

“Hoe kunnen we mensen ondersteunen in het rouwproces?”
“Hoe kunnen we troost bieden via content?”
“Hoe kunnen we mensen helpen troost te vinden bij elkaar?”

Oplossing

Rouwen is het stilstaan bij het verlies. De handeling van een kaars aansteken in een kerk is krachtig. Het is iets waar een grote groep mensen zich aan kan relateren. Voor de EO hebben we gekeken naar de kwaliteit van die ervaring en hoe we deze van de analoge wereld naar de digitale konden brengen.

Het aansteken van een kaarsje is een letterlijke vertaling geworden. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om samen met familie en vrienden een online gedenkplaats (monument) te creëren. Tot slot faciliteren we bezoekers op verschillende manieren om een connectie te maken met anderen. Zo kunnen mensen steun vinden bij elkaar en samen rouwen.

“Op Ik Mis Je kun je samen verdriet delen, ook al zit je alleen thuis.”

- reactie van bezoeker

Monumenten

Op de website kunnen mensen een monument aanmaken om dierbaren te gedenken. Op deze online gedenkplek kan men foto’s, video’s, gedichten, een verhaal of de levensloop van een dierbare plaatsen. Andere mensen die een monument bezoeken kunnen deze aanvullen met eigen herinneringen, of een kaarsje aansteken om de verloren naaste te gedenken.

Kaarsjes

Men kan dierbaren ook gedenken door een kaarsje aan te steken voor de overleden persoon.

Community

Uit onderzoek dat we samen met de EO hebben gedaan, bleek dat een van de belangrijkste aspecten het maken van een connectie met anderen is. Op Ik mis je kan dit op verschillende niveaus:

  • Eén grote community. Op de Facebook portal kan men op de hoogte blijven van – en reageren op – nieuwe afleveringen, thema’s en artikelen.
  • Mini-communities. Er zijn verschillende mini-communities waar men gelijkgestemden kan vinden rondom bepaalde thema’s of overleden personen.
  • 1-op-1. Men kan via de Ik Mis Je website ook 1-op-1 met elkaar in contact komen.

Resultaten

We waren verbaasd door de grote hoeveelheid monumenten werden aangemaakt, direct naar het live zetten van de website. Ook namen de bezoekersaantallen sneller toe dan verwacht. Het is erg mooi om te zien dat we mensen daadwerkelijk troost kunnen bieden met een online product.

Door het gebruik van de website in de gaten te houden zien we dat deze echt tot leven komt, het is indrukwekkend om alle verhalen te lezen. Nu de portal door echte mensen gebruikt wordt, zien we ook nieuwe toepassingen waar we zelf nog niet aan gedacht hadden. Op de monumenten worden vaak de speeches geplaatst van de overlijdensceremonie. Een mooie manier om deze nog eens te delen en terug te kunnen lezen.

  • 60K+ bezoekers per maand

  • 2.188 kaarsen aangestoken

  • 300+ gepubliceerde artikelen

  • 2 nominaties voor de Dutch Interactive Awards 2017

Launch Project met Continuous Improvements

Bij aanvang van het project was er een harde deadline, namelijk één week voor de start van het nieuwe TV-seizoen van Ik mis je. Voor deze eerste release hebben we een Launch Project doorlopen waarin we in 3 maanden het concept hebben uitgewerkt, de designs hebben gemaakt en de site hebben ontwikkeld en live gezet.

Qua technologie is er samen met de opdrachtgever voor gekozen om de portal te ontwikkelen in het Laravel PHP framework. Voor het beheren van de redactionele content wordt het WordPress CMS gebruikt, zodat de redactie van Ik mis je makkelijk content kan schrijven, opmaken, categoriseren en publiceren.

Na livegang hebben we samen met de opdrachtgever nieuwe wensen in kaart gebracht en deze geprioriteerd. Deze zijn we in de maanden daarna stuk voor stuk gaan ontwikkelen en uitrollen volgens het Continuous Improvements proces.

Bel gerust als je meer wil weten over deze case, of hoe we jou kunnen helpen.

Joost Cornelissen Owner & Creative Director

  1. Intro
  2. Kernvragen
  3. Oplossing
  4. Resultaten
  5. Proces
  6. Meer informatie