Qikker Online

+31 20 8200 923

Hoe kunnen we mensen ondersteunen in het rouwproces?

  • Launch Project
  • WordPress & Laravel

Op ‘Ik mis je’ kan iedereen terecht die een naaste is verloren. De website helpt met rouwverwerking en biedt troost.

Qikker heeft de portal ontwikkeld in opdracht van de Evangelische Omroep (EO), die een online platform wilde opzetten ter ondersteuning van het televisieprogramma ‘Ik mis je’. Wij waren verantwoordelijk voor de uitwerking van het concept, visual design en de ontwikkeling van de website. Na het Launch Project hebben we de portal stap voor stap verbeterd via ons Continuous Improvement-proces.

Bekijk de website

Kernvragen

Elk project begint bij ons met het stellen van de juiste vragen. Op basis van research van de EO hebben we de volgende kernvragen gedefineerd.

– Hoe kunnen we mensen ondersteunen in het rouwproces?
– Hoe kunnen we troost bieden via online content?
– Hoe kunnen we mensen helpen troost te vinden bij elkaar?

Oplossing

Rouwen is het stilstaan bij een verlies. Een krachtige en herkenbare manier om even stil te staan, is bijvoorbeeld de handeling van een kaars aansteken in een kerk. Voor de EO hebben we gekeken naar de kwaliteit van deze ervaring en hoe we dit van de analoge wereld naar de digitale konden brengen.

Het aansteken van een kaarsje is in dit project een letterlijke vertaling geworden. Daarnaast hebben we ook de mogelijkheid gecreëerd om samen met familie en vrienden een online monument voor een dierbare op te richten. Tot slot maken we het via ‘Ik mis je’ op verschillende manieren mogelijk een connectie te maken met andere bezoekers. Zo kunnen mensen steun vinden bij elkaar.

“Op 'Ik mis je' kun je samen verdriet delen, ook al zit je alleen thuis.”

- reactie van een bezoeker

Monumenten

Op ‘Ik mis je’ kan iedereen een monument aanmaken om een dierbare te herdenken. Op deze online gedenkplek kunnen familieleden, geliefden en vrienden foto’s, video’s, gedichten, een verhaal of de levensloop van hun dierbare plaatsen. Andere mensen die het monument bezoeken, kunnen dit aanvullen met eigen herinneringen, of een kaarsje aansteken voor de verloren naaste.

Kaarsjes

Ook zonder monument is er voor bezoekers de gelegenheid om een kaarsje aan te steken voor een overleden persoon.

Community

Uit onderzoek dat we samen met de EO deden, bleek dat nabestaanden het heel belangrijk vinden om een connectie met anderen te kunnen maken. Op ‘Ik mis je’ kan dit op verschillende niveaus.

  • Eén grote community. Via de Facebook-pagina kan men op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen van de tv-serie, thema’s die online besproken worden en artikelen.
  • Mini-communities. Er ontstaan verschillende communities op het platform waar bezoekers gelijkgestemden kunnen vinden rondom bepaalde thema’s of overleden personen.
  • 1-op-1. Bezoekers kunnen via ‘Ik mis je’ ook 1-op-1 met elkaar in contact komen.

Resultaten

Het is heel mooi om te zien dat we mensen daadwerkelijk troost kunnen bieden met een online product. We waren blij verrast door de grote hoeveelheid monumenten die direct werd aangemaakt na het live zetten van de website. Ook namen de bezoekersaantallen sneller toe dan verwacht.

Door het gebruik van de website in de gaten te houden, zien we dat deze echt het doel dient dat we voor ogen hadden. Het is indrukwekkend om alle verhalen te lezen. Nu de portal zoveel gebruikt wordt, zien we ook nieuwe toepassingen waar we zelf nog niet aan gedacht hadden. Zo worden op de monumenten vaak de speeches geplaatst van de overlijdensceremonie. Een mooie manier om deze nog eens te delen en terug te kunnen lezen.

  • 80K+ bezoekers per maand

  • 3.148 kaarsen aangestoken en monumenten aangemaakt

  • 400+ gepubliceerde artikelen

  • 2 nominaties voor de Dutch Interactive Awards 2017

Launch Project met Continuous Improvements

Bij aanvang van dit project was er een harde deadline. De site moest een week vóór de start van het nieuwe tv-seizoen live. Voor deze eerste release hebben we een Launch Project doorlopen waarin we in drie maanden het concept hebben uitgewerkt, de designs hebben gemaakt en de site hebben ontwikkeld en live gezet.

Qua technologie hebben we samen met de opdrachtgever gekozen om de portal te ontwikkelen in het Laravel PHP framework. Voor het beheren van de redactionele content wordt het WordPress CMS gebruikt, zodat de redactie van ‘Ik mis je’ makkelijk content kan schrijven, opmaken, categoriseren en publiceren.

Na livegang hebben we samen met de klant nieuwe wensen in kaart gebracht en deze geprioriteerd. Deze hebben we in de maanden daarna stuk voor stuk ontwikkeld en uitgerold volgens ons Continuous Improvements-proces.

Bel gerust als je meer wil weten over deze case, of als je benieuwd bent wat we voor jou kunnen maken.

Joost Cornelissen Owner & Creative Director

  1. Intro
  2. Kernvragen
  3. Oplossing
  4. Resultaten
  5. Proces
  6. Meer informatie