Qikker Online

+31 20 8200 923
Diensten

Design Sprint

  • 1 week
  • € 8.000 - € 12.000
  • 5 - 8 personen

In een Design Sprint ontwikkelen we in één week een designconcept voor een website of app. In diezelfde week bouwen we ook een werkend prototype en testen we met echte gebruikers voor directe feedback.

Om nieuwe designconcepten te ontwikkelen gebruiken we graag het beproefde proces van de Design Sprint. Deze methode is ontworpen door Google Ventures om snel nieuwe producten te ontwikkelen of complexe problemen op te lossen. Los van dat het een supereffectief proces is om tot een passend en getest designconcept te komen, is het ook nog eens een inspirerende week voor het hele team.

Geïnteresseerd in een Design Sprint? Lees hieronder meer over dit proces of neem direct contact op voor meer informatie.

Deep dive

Creatief binnen een strak proces

Een Design Sprint duurt maximaal vijf dagen en loopt (het liefst) van maandag t/m vrijdag. In deze week passen we volgens een strak proces verschillende design thinking-tools toe. Omdat het proces en de tools al vaststaan kunnen we ons met het hele team volledig op de oplossing richten. Zo werken we op een effectieve en vooral ook leuke manier samen naar het eindresultaat.

Iedere dag begint om 10:00 uur en eindigt om 17:00 uur, met een goede lunch van 13:00 uur tot 14:00 uur. Per project richten we de sprint net iets anders in, zodat deze goed aansluit bij de specifieke uitdaging en de agenda’s van de stakeholders. In de kern zijn de verschillende fases die we in zo’n week doorlopen echter hetzelfde. Hieronder vind je een voorbeeld van een planning.

"Ik had nooit gedacht dat we in vijf dagen zo'n gaaf concept konden maken én testen!"

- Birgitte van Boven, ALDA Events
Voorbeeld van een planning van een Design Sprint.

De 5 fases van een Design Sprint

In iedere Design Sprint doorlopen we vijf fases, meestal een fase per dag. Per project passen we het programma lichtelijk aan om de fases zo efficiënt mogelijk te doorlopen.

  1. Understand. Maandag zoomen we in op de huidige situatie, het probleem en de randvoorwaarden. Samen definiëren we de uitdaging en spreken we af waarop we ons gaan focussen.
  2. Sketch. Dinsdag laten we ons inspireren en schetsen we verschillende oplossingsrichtingen.
  3. Decide. Woensdag mixen & matchen we de beste oplossingsrichtingen en werken we de belangrijkste user journeys uit in een storyboard.
  4. Prototype. Donderdag bouwen we een werkend prototype van de website of app waar je doorheen kunt klikken.
  5. Validate. Vrijdag testen we het ontwikkelde designconcept met echte gebruikers uit de doelgroep(en) en presenteren we dit aan de belangrijkste stakeholders.

Het resultaat van dit proces is een uitgewerkt designconcept, inclusief feedback van gebruikers en de belangrijkste stakeholders. Het concept plus de feedback vormt de basis voor de productie van het design.

“In de kern is elke Design Sprint hetzelfde, maar we stemmen altijd af met de agenda’s en wensen van alle stakeholders.”

Het Sprint-team

Een Sprint-team bestaat uit vijf tot acht personen en wordt deels geleverd door Qikker, deels door de klant.

De rollen die vanuit Qikker worden verzorgd zijn de facilitator, creative director, user experience- en visual designer. Vanuit de klant schuiven bijvoorbeeld de business-, marketing-, en/of customer-expert aan. Ook zal iemand in het team de rol van de decider aannemen. Dit is degene die bij de klant verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de website of app (de Product Owner).

Los van het Sprint-team betrekken we gedurende de week ook andere personen. Denk hierbij aan interne en externe experts, testgebruikers uit de doelgroep en als nodig overige belangrijke stakeholders (bijvoorbeeld de directie). Zo zorgen we ervoor dat we zoveel mogelijk relevante kennis verwerken in het designconcept!

Bel gerust als je benieuwd bent naar mooie voorbeelden of meer informatie.

Joost Cornelissen Owner & Creative Director

  1. Intro
  2. Het proces
  3. De 5 fases
  4. Het sprint-team
  5. Meer informatie